Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

"Biet trădător de ţară şi de neam,
Ascultă ce mi-i dat să-ţi prohodesc,
Vom fi din nou, aşa precum eram
Se va-mplini destinul Românesc."

Adrian Păunescu

Bookmark and Share

duminică, 24 mai 2009

Romania, tara...cui?

Am avut mereu incredere in Televiziunea Romaneasca. Intr-o parte a ei, ca sa fiu mai precis. M-am uitat intotdeauna cu placere la emisiunile lui Mircea Badea, il stimez pe Mircea Radu Aurelian care STIE televiziune dar face o emisiune de audienta. Nu sunt nici pro nici contra Andreei Esca - orice moderator / crainic are parti bune si rele.

Dar trebuie sa marturisesc ca am fost de partea Antenei 1. PRO TV este si va fi o televiziune comerciala atat timp cat are audienta, si nu discutam despre cat la suta din romani vizioneaza X sau Y post. Nici macar nu am de gand sa critic azi. Mi-e simplu gura plina de amar .

Unde mergem, Romania? Acum ani era o placere sa te duci intr-un sat romanesc. Si pentru a fi mai precis, ca sa vorbesc din ceea ce stiu doar, era o placere sa te duci intr-un sat din Maramures. Acum cativa ani exista port popular, exista traditie, portile maramuresene se deschideau daca aveai nevoie de un pahar cu apa. Exista agricultura si, din cate imi amintesc, tara era a Romanilor.

Si (ne) vindem din greu. Stiu pe cineva care stie pe cineva care a auzit de la cineva cum ca mai mult de jumatate din pamantul romanesc e instrainat deja. Oameni de afaceri din afara si-au deschis firme in Romania, cumpara pamanturi ieftin si le vand pe bani grei companiilor straine. Din daci liberi vom ajunge chiriasi. Cum sa nu ma apuce disperarea? A trebuit sa imi scotocesc memoria ca sa dau de-un proverb de-al nostru, ros de vant: "Muntii nostri aur poarta, noi cersim din poarta-n poarta". Nu stiu cat mai e de valabil, nu stiu cat aur mai poarta in carca tarisoara asta, dar nu-mi miroase a bine. 

CIA - si vorbim despre site-ul Central Intelligence Agency, nu de vreo facatura, specifica in World Factbook - nu bag mana in foc, cat de certa e sursa asta. Dar..ce spune CIA despre Romania - cateva puncte importante (retineti anii din paranteze, deci cifrele sunt...depasite):

Datorie externa:
$92.76 miliarde (31 Decembrie 2008 est.)

Petrol - productie:
112,400 bbl/day (2007 est.)
Petrol - consum:
238,200 bbl/day (2006 est.)
Petrol - export:
125,200 bbl/day (2005)
Petrol - import:
219,000 bbl/day (2005)

Deci producem 112, importam 219,  apoi consumam 238 si exportam 125? Cineva imi explica si mie cum vine asta?

Cat despre ce fel de tara suntem din punct de vedere al meseriilor :

Forta de munca:

agricultura: 29.7%
industrie: 23.2%
servicii: 47.1% (2006)

As intelege daca turismul ar dudui, dar nu e chiar asa. Toata lumea, se pare, vrea sa ofere servicii, dar mai putina productie. Si revin la satele maramuresene, pe-un picior de plai, pe-o gura de rai, unde intr-o vreme productia si agricultura erau in toi. Suntem pe plaiurile astea de dinainte de Burebista, de pe vremea Getilor care traiau - ia bagati bine la cap! - si in Campia Panonica. Avem niste anisori la activ in care am trait si-am mancat si-am avut neste traditii. Intrarea in Europa ne da peste cap. N-am invadat in toata istoria noastra popoare asa cum ne-am hotarat sa facem in ultimii 20 de ani. N-am luat niciodata atatea exemple proaste cum suntem indemnati  sa o facem in ultimii 20 de ani. Romanul si-a suflecat manecile in fiecare an, a scuipat in palme, si-a baut primu' paharut de horinca facandu-si cruce si-a bagat cutitul in gatlejul porcului. Narile imi adulmeca si acum mirosul de porc parlit "ca la tara". Dar Europa ne primeste - mai mult de nevoie - si ne da ceva in schimb - anestezierea porcilor. Ah, si aparatul de asomare, undeva la 3-4000 de Euro. Asa e, daca vrem progres, o sa anesteziem porcu', o sa schimbam productia pe servicii si, ce e mai ingrijorator, cultura pe gunoi. Am crezut ani de zile ca Antena 1 e o televiziune cu coloana vertebrala. Am sperat ca macar niste jurnalisti in "Bucale" au sa ramana impartiali, devotati si, mai ales, gardieni ai culturii si sufletului romanesc. Dar m-am inselat. Atunci cand manelele ajung sa fie difuzate pe un post ca si Antena 1, situatia e grava. Atunci cand "Fernando de la Caransebes" ajunge in Romania sa faca reclama la "Peugeot" si "Otter" cu "hit"-ul sau si 30 de persoane trecute de prima tinerete se batzaie in direct in ritmurile periculoase ale unei manele, pline de dezinvolt, cand insusi moderatorul isi clatina capul a aprobare la miraculosul "sunet al muzicii" - ceva e putred. Ceva e trist. Antena 1, nu te mai iubesc. Plec inapoi pe paduri. Ai, cutit, cutit, cutit...De tri ori te-am ascutit...La tocila pe chetroi...Sa tai capu' la ciocoi...